Робота з військовими ( http://www.cspr.info/content/view/99/103/ )
Психологи Соціально-психологічного Центру м.Славутич
О. Акушевич, І. Фадєєва, О.Цибізова
16.09.2008
Уміння вирішувати конфліктні ситуації – важлива передумова успішного бойового чергування військовослужбовців у Зоні відчуження.

Стаття 16.09.2008 (воен)
Протягом багатьох років Славутицький Соціально-психологічний Центр плідно та цілеспрямовано співпрацює з військовослужбовцями в/ч 3041, яка розташована на території ДСП ЧАЕС і здійснює охорону станції та прилеглих територій. В рамках цієї співпраці регулярно проводяться тренінгові та лекційно-практичні заняття різноманітної тематики, як на замовлення командування частини, так і за бажанням самих військовослужбовців.
Зокрема, у червні 2008 року було проведено 14 лекційно-практичних занять за темою “Конфлікти та шляхи їх запобігання” (тренер І. Фадєєва), в яких прийняли участь 90 військовослужбовців. У серпні 2008 року 133 військовослужбовці стали учасниками відео-тренінгу “Передумови виникнення конфліктів у побуті та шляхи їх подолання” (тренери О. Акушевич та О. Цибізова).

Тематика занять обрана не випадково. У складний період сьогодення ми всі в той чи іншій мірі знаходимося у постійному напруженні, конфлікти неминучі, і тому дуже важливо навчитися вирішувати їх конструктивно. Такі вміння дозволять зберегти своє психосоціальне здоров’я та здоров’я оточуючих людей. Особливо це стосується тих, хто працює у непростих умовах 30-кілометрової Зони відчуження.

У ході тренінгів та занять військовослужбовці ознайомились зі способами зняття напруження, яке виникає в конфліктних ситуаціях, дійшли висновку про необхідність своєчасного вирішення конфліктних ситуацій, не переводячи їх у міжособистісну сферу. Адже досить часто невирішені особистісні конфлікти приводять до сімейних сварок, алкоголізму, насильства в родинах, порушення міжособистісного спілкування, виробничих проблем, що негативно впливає як на стан самої людини, так і на тих, хто її оточує. Ці явища, на жаль, мають місце і серед військовослужбовців.

У процесі соціально-психологічної роботи було розглянуто природа конфлікту, його структура та динаміка, виявлено рівень конфліктності учасників тренінгу, особливості їхньої поведінки в конфліктних ситуаціях. Також були визначені об’єктивні та суб’єктивні причини, що породжують конфлікти у різних сферах життя, проаналізовані особливості поведінки учасників тренінгу в конфліктних ситуаціях.

Стаття 16.09.2008 (воен)
В ході практичної роботи військовослужбовці прийняли участь у рольових іграх. За їх вибором були розглянуті конфліктні ситуації у службовій та побутовій сфері. Учасникам було запропоновано проаналізувати конфліктні ситуації з точки зору ролей, які вони виконували, та ефективно вирішити їх. Розігрування ситуацій фіксувалося відеокамерою. Подальший перегляд відеозапису дав змогу виконавцям ролей подивитися на те, як вони вирішували конфліктні ситуації, з позиції спостерігача. Під час виконання вправ відбулося обговорення результатів, учасники проаналізували свою поведінку та емоційний стан під час виконання завдання. Після обговорення ситуації учасникам було запропоновано помінятися ролями. Зміна ролей та попередній аналіз конфліктної ситуації завжди приводили до ефективного вирішення конфлікту.
Увагу учасників було акцентовано на співпраці як однієї з найбільш конструктивних стратегій поведінки в конфліктних ситуаціях. Був наданий алгоритм реалізації цієї стратегії:

- Створення позитивного настрою
- Визначення проблеми
- Збір та аналіз інформації стосовно ситуації
- Визначення бажаних результатів
- Розгляд альтернативних рішень та вибір кращого
- Реалізація рішення
- Оцінювання досягнутого.

Військовослужбовці дійшли висновку, що вирішення конфліктних ситуацій у значній мірі залежить від індивідуального сприйняття ситуації учасниками конфлікту та подальшого трактування поведінки та дій протилежної сторони.

Ми сподіваємось, що ті знання та практичні навички, яких набули учасники тренінгів, стануть їм у нагоді в повсякденному житті. Адже конфлікт виконує не тільки негативні функції, а й допомагає у вирішенні існуючих проблем, виявляє протиріччя та сприяє мобілізації внутрішніх резервів людини.

Навчитися керувати конфліктом – це значить, зробити його продуктивним: звести до мінімуму негативні наслідки та максимально використати позитивні. Психологи Соціально-психологічного Центру завжди готові надати допомогу у складних життєвих ситуаціях всім, хто її потребує.
0 
Відгуків: 0  Новий відгук Додано: 19-03-2010 15:20 msi  Зміни: 19-03-2010 15:21 msi