Бажаючи допомагати іншим ( http://www.cspr.info/content/view/100/103 )
Психолог по роботі з підлітками М. Багнюк
Соціальний педагог Л. Рибакова
16.09.2008
Стаття 16.09.2008 (волонтери)
Важливість екологічних проблем (особливо після аварії на ЧАЕС), ріст наркоманії, поширення алкоголізму хвилює не тільки дорослих славутичан, але і молодь. Це просліджується в результатах соціологічного дослідження, де найбільш гострими для підлітків міста Славутича сьогодні всеж-таки залишаються проблеми алкоголізму (41,9%), паління (31,4%) і наркоманії (27,5%), у зв`язку з чим, збільшуються прояви протиправної поведінки. У відповідь на ці виклики при Соціально-психологічному Центрі Славутича створена група підлітків-волонтерів.
Хто такий волонтер Соціально-психологічного Центру? Це людина... Молода, допитлива, енергійна, товариська; яка віддає свій особистий час іншим, не вимагаючи при цьому оплати чи пільг; бажаюча допомагати іншим та зробити особистий внесок в організацію та проведення заходів і акцій Центру, внесок у розвиток міської громади.

У підібраних підлітків-волонтерів відслідковується високий рівень мотивації до навчання волонтерської діяльності. Вони відкриті для спілкування, для придбання знань і досвіду; якщо не у повній мірі толерантні, то прагнуть до толерантності. Після відповідної підготовки учні самостійно проводять тренінгові заняття в молодших, середніх та старших класах шкіл міста.

Фахівцями Центру за основу підготовки волонтерів узятий тренінг-курс Програми “Сприяння просвітительській роботі “Рівний – рівному” серед молоді України по здоровому способу життя”. У цьому курсі використовується партісіпаторний підхід, якій базується на вірі в те, що люди ефективніше навчаються, якщо цінуються їхні власні знання і можливості що-небудь зробити, а також, якщо вони можуть поділитися та проаналізувати власний досвід у комфортному для них середовищі. Роль тренера тут, скоріше, у тім, щоб полегшити процес навчання, а не навчити.

Ідеї тренінгу багато в чому зобов`язані своїм існуванням бразильському вихователю Паоло Фрейре. Його основні принципи наступні:

- Навчання залежить від мотивації
- Навчання залежить від здібностей тих, хто навчається
- Навчання залежить від минулого та наявного досвіду
- Навчання залежить від активного залучення учасників у процес навчання
- Навчання залежить від створеної атмосфери комфорту і взаємоповаги
- Навчання стає ефективніше, якщо учасники націлені на нього

Тренінг-курс знайомить волонтерів із системою впровадження знань по здоровому способу життя, екологічному і правовому вихованню в підліткове середовище. Зі слухачами проводяться наступні навчальні курси (технологія ведення тренінгового заняття, психологічні і вікові особливості узятої для роботи аудиторії тощо), надається набір ігор і вправ, оформлюються методичні посібники для наочної демонстрації матеріалу, надається відповідний інформаційний матеріал. Після навчання підлітки переходять до практики, до самостійного проведення занять.

Волонтерська робота в школах міста здійснюється волонтерами в період загальміських місячників у рамках програми “Славутич – наш дім”. Зокрема, проводяться заняття на теми: “Ми жителі планети Земля” – для початкової школи, “Здоров`я і здоровий спосіб життя”, “Твої права і обов`язки”, “Законодавство, що тебе захищає”, “Твоє майбутнє” – для молодших і старших підлітків. Тренер-психолог здійснює координацію занять у школах, надає волонтерам методичну допомогу.

Підлітки-волонтери залучаються і до соціальної роботи в Соціально-психологічному центрі – це допомога в проведенні заходів і свят для дітей та підлітків на базі Центра, чергування на Телефоні довіри для підлітків, участь в регулярних екологічних акціях “Допомога лісу” по прибиранню рекреаційної зони навколо міста.

Волонтерський напрямок Соціально-психологічного Центру забезпечує більш широке охоплення аудиторії, допомагає донести до школярів корисну і повчальну інформацію, дозволяє учням, побачити в справі дітей-волонтерів та приєднатися до них, беручи участь у соціально-корисних справах і акціях міста.


Волонтерська діяльність допомагає учасникам набратися досвіду публічного виступу, навичок спілкування, розширити коло знайомих і друзів.

Самі діти-волонтери відзначають, що в процесі занять у них з`являється впевненість, здатність імпровізувати, жартувати і спілкуватися. Волонтери за час занять здобувають інший статус: їх впізнають на вулиці, вітають. Багатьом волонтерська діяльність допомагає визначитися з професійним вибором.
0 
Відгуків: 0  Новий відгук Додано: 19-03-2010 15:07 msi  Зміни: 19-03-2010 15:22 msi